Elevmobilitet (C7) Viterbo, Italia 28/03-31/03 – 2023

Samarbeidskoler fra Hellas, Italia, Malta, Litauen, Tyrkia og Norge.

Vertsskole: Santa Rosa da Viterbo, Italia.

Deltakere fra Metis var elever fra vg1studiespesialiserende: Nora Herland, Amanda Bjærum, Agate Ødven og og Emeli Eikeseth, sammen med sine mentorer Sara Berge Økland og Sten Are Edvardsen.

Samarbeidstema: Hvordan skape inkluderende fellesskap på skoler?

Vi tilbrakte fem dager i den italienske byen Viterbo. Viterbo er omkring 10 mil nord for Roma. I flere perioder har Viterbo vært residensby for paven, herunder når trusler som pest og konflikt har herjet i landet. Viterbo er en av ytterst få italienske byer som fortsatt er omkranset av bymurer. I dag er Viterbo et rolig, trygt og nok også et romantisk sted der turismen ikke lar seg dominere i bybildet.

Den første aktivitetsdagen ble vi tatt godt imot av vertsskolen. Elevene lærte italienske sanger som de fremførte for hverandre. Dette var ekstra kjekt ettersom vi besøkte en musikkskole. Samtlige av elevene ved musikklinjen i Italia kunne spille minst to instrumenter. Deretter spiste vi lunsj sammen på en lokal restaurant, og fikk en omvisning i Viterbo.

Dagen etter dro vi på en dagstur til Roma. Vi vandret via Peterskirken og innom Vatikanstaten. Denne dagen var paven utendørs for å møte folkemengder og velsigne nygifte par. Deretter gikk vi videre i retning Trevifontenen og Pantheon. Turen ble avsluttet i området ved de antikke utgravningene. Elevene fikk deretter fritid og Metis-elevene tok turen til Colosseum og så lunsj. Deretter shoppet vi og avsluttet Roma-turen ved Spansketrappen, før vi så reiste med tog tilbake til Viterbo.

I løpet av reisen besøkte vi også Villa Lante i Bagnaia. Dette er en nydelig hage fra 1500-tallet bygget for blant annet rekreasjon og jakt. I nyere tider blir Villa Lante ofte brukt til innspilling av filmer, som for eksempel Netflix-serien The Young Pope.

For hver elevmobilitet i dette P.O.L.I.S.-prosjektet har elevene kommet frem til tre regler eller hovedpunkt som oppfordrer til handling for et bedre Europa. Den siste dagen voterte elevene våre over hvilke regler som var de beste.

Elevene fra Metis tilbrakte mye tid sammen med elevene fra de øvrige landene og vi sitter alle igjen med et positivt inntrykk, nye bekjentskaper og minner som vil vare.

Previous
Previous

Elevmobilitet (C6): Athen, Hellas 27/11–2/12 – 2022

Next
Next

P.O.L.I.S – “Promoting Citizenship and building Inclusive Societies”