Informasjon om kartleggingsprøve

Takk for at du har gjennomført kartleggingsprøven i matematikk. Vi startet skoleåret med denne er for å konsentrere oss om dine grunnleggende ferdigheter før du kaster deg over årets utfordringer. Kartleggingen dekket følgende temaer: 

  • Positive og negative tall 

  • Brøk, desimaltall og prosent 

  • Plassverdisystemet 

  • Algebra 

  • Regnerekkefølge 

  • Praktisk regning 

Matematikk er som lego. Ting bygger på hverandre og uten grunnsteinene på plass blir det krevende å henge med! 

På resultatarket ser du temabasert score, samt totalen. 

Gratistimer med privatlærer i matte

Som elev ved Metis vgs har du, som du vet, fem økter med privatlærer i matematikk og fremmedspråk hvert semester.  Vær litt lur og bruk noen av privatlærertimene i matematikk på å dekke hullene dine nå i starten av semesteret. Det vil du ikke angre på. 
 
Book økt med privatlærer i kalenderen vår - du velger selv dato og klokkeslett. Ta med deg kartleggingsprøven din samt resultatarket. Be om hjelp til å forstå oppgavene hvor du gjorde feil. Øvelse gjør mester. 

For elever på Metis videregående er det også mulig å ta timer sammen med andre. Hvis du vil gå med en venn eller to gir du bare oss beskjed. 

Møt Mads - privatlærer hos Metis

- Å hjelpe elever med å oppnå målene sine og skape “aha-opplevelser” er veldig spesielt og morsomt.

Han ser at flere faller av underveis i tradisjonell undervisning og deretter sliter med å finne gode byggesteiner til å skape forståelse i fag. Mads mener at flere vil ha nytte av å lære nye måter å forstå på ved hjelp av tips og triks.

Når du bestiller time med privatlærer hos Metis, ber vi deg sette ord på hva du trenger hjelp til. Da sikrer vi god kommunikasjon, effektiv start på timene og en trygg opplevelse.

- Før timen ser jeg ofte på hvilke problemstillinger elevene sliter med. Jeg forbereder meg alltid slik at jeg er sikker på at jeg har full kontroll på temaet. Deretter prøver jeg å sette meg inn i elevens situasjon. Det meste lærte jeg “nylig” da jeg selv var elev på videregående skole for noen år siden, så det gir meg nok en fordel ved å forstå elevene sine frustrasjon og på hvordan jeg kan skape større forståelse for dem.

Snu det med positivitet

- Når jeg sitter med elevene merker jeg veldig på kroppsspråket om de skjønner hva jeg sier. Ved usikkerhet kan man fort se litt tom ut i ansiktet, og da endrer jeg ofte taktikk og prøver nye fremgangsmåter.

Mads forteller at negativitet sjelden varer, og smilene kommer raskt frem.

- Det er en del som er litt negative til seg selv i starten og er kanskje litt flau over at de ikke forstår oppgavene. Da prøver jeg å få dem til å se det morsomme med å lære. Ofte hjelper det bare å være positiv til oppgavene som skal løses.

Selv om det kan bli en tøff start for noen, er elevene som kommer til oss veldig motiverte for å lære noe og kommer inn i en god rytme med sin privatlærer. Det gjelder alle nivåer. En følelse av å slite med oppgaver er ikke kun for de flinkeste eller de med litt lavere karakterer. Alle har veldig mye til felles som elever og mennesker. Vi opplever at alle kan få positiv resultater av å jobbe sammen med en privatlærer.

Mange lykkes

Som student er Mads selv i en situasjon hvor han skal prestere. Han kjenner seg godt igjen i utfordringer og den gode følelsen av mestring. Som privatlærer opplever Mads at de aller fleste får føle på mestring underveis i prosessen.

- Jeg ser at mange lykkes i timene med oss. Jeg hadde nylig en elev i matte som virkelig slet med å huske reglene. Etter timene våre følte han veldig på mestringen ved at han forsto formlene. Han fortsatte å jobbe i tradisjonelle skoletimer, på egen hånd og sammen med privatlærer. Det var en utrolig følelse å se hvordan han tok steg og en kunne se at eleven sin selvtillit bare vokste og vokste.

Mads mener at nettopp ovennevnte oppskrift er nøkkelen til å lykkes.

Det er ingen tvil om at når man har lært seg noen nye læringsstriks og at man fortsetter å jobbe jevnt med oppgavene, vil man ta steg til slutt. Av og til trenger man litt hjelp til å forstå, og det er helt lov. Privatlærer skal være et supplement til elevene, det skal være et “trygt sted” hvor man på sikt ikke skal være begrenset av sine utfordringer i fagene. Vår jobb er å sikre at elevene får større forståelse, og det lykkes vi med sammen.