Elevmobilitet: Lisboa 11/3-15/3 2024
Vertsskole: Almada, Escola Secundária de Cacilhas-Tejo
Undertema: Etnisitet og kultur
13 elever fra Metis (1stb og 1idra) deltok i studentmobiliteten til Lisboa, hvor de samarbeidet med 28 elever fra Nederland og 15 elever fra vertsskolen.
Elevene fikk en foroppgave før mobiliteten, å se dokuserien African Queens – Njinga (Netflix).
Første dag startet med en generell introduksjon av hverandre og av ‘Escola Secundária de Cacilhas-Tejo’, videregående skole i Almada, Portugal, etterfulgt av å danne grupper med forskjellige nasjonaliteter (en blanding av portugisere, nordmenn og nederlendere). Elevene ble bedt om å sammenligne forskjellige kildematerialer med dokumentaren African Queens. Sammenligningen innebar en diskusjon om forskjellige perspektiver og i hvilken grad narrativet påvirkes av disse. Arbeidet ble lastet opp til Canva, og produktene ble delt gjennom en presentasjon til resten av gruppen på slutten av dagen.
Andre dag, utflukt til byen Lisboa og utforsking innen konteksten av etnisitet og kultur, som startet i den botaniske hagen “Museu O Jardim BotanicoTropical (Belém)”, som hadde en verdensutstilling, med en menneskelig dyrehage i 1940. Det faktum at mennesker faktisk hadde blitt utstilt som dyr gjorde stort inntrykk på elevene og var derfor en svært engasjerende læringsopplevelse. I tillegg gikk vi til “Monumentet for oppdagelser” og observerte forskjellige symboler for det nevnte undertemaet.
Tredje dag, elevene fikk to svært interessante forelesninger om portugisisk kolonisering, historie og minne, slaveri og rasisme. Vi diskuterte hvordan det sensitive temaet kolonisering fortsatt påvirker samtiden på nivået av mangfold og inkludering. Hvordan rasisme og dehumanisering fortsatt eksisterer i dag, og viktigst av alt, å øke bevisstheten for å fremme inkludering og likestilling. Målet var å få en bedre forståelse av bakgrunnen for moderne rasisme. Etter lunsj fikk elevene i oppgave å skrive en meningsartikkel om ett av aspektene fra dagens forelesninger. De måtte først oppsummere og diskutere temaene fra forelesningene.
Fjerde dag, elevene ble satt i grupper for å oppsummere hva de hadde lært denne uken. Oppgaven var å lage en videorapport eller podcast med det overordnede temaet “rasisme”. Den skulle inkludere fakta og refleksjoner om temaet og deres erfaringer. Etter lunsj ble produktene presentert for hele gruppen.
Femte og siste dag, startet med en omvisning i Almada. Elevene fikk se rådhuset og Casa de Cerca, som var en viktig diplomatisk post med forbindelser til havnen. Disse dager har de en fin hage som dyrker alt man trenger for å lage kunst. Etterpå fikk elevene prøve surfing på Costa da Caparica. En stor suksess! Dagen ble avsluttet med den siste middagen sammen.
Tilbakemeldinger fra Metis-lærerne:
"Oppholdet i Lisboa var interessant og lærerikt. Elevene lærte om Portugals koloniseringshistorie og hvordan den fortsatt påvirker samfunnet. De praktiserte kritisk tenkning gjennom å se på forskjellige kilder og diskutere “historie vs. minne”. Rasisme fra fortid og nåtid var det overordnede temaet. Gjennom forelesninger, diskusjoner og gruppearbeid fikk elevene mer innsikt i temaet."
"Dette har vært en god utveksling av undervisningspraksis, og vi tar med oss flere læringspunkter hjem. Det er interessant å diskutere forskjellige pedagogiske strategier og se hvordan forskjellige lærere tilnærmer seg gruppearbeid og oppgaver. Det var lærerike turer og forelesninger om temaet “rasisme”, som er relevant og viktig for dagens elever."
Tilbakemeldinger fra Metis-elevene:
"Dette har vært veldig lærerikt og morsomt!"
"Jeg lærte mye på denne turen."
"Den menneskelige dyrehagen var sjokkerende å lære om."
"Det var hyggelig å snakke med elever fra andre land."
"Det var en fin blanding av skolearbeid og sosiale aktiviteter."