Studentmobilitet Haarlem, Nederland Vertsskole: Het Schoter 20/5-24/5

Studentmobilitet Haarlem, Nederland

Vertsskole: Het Schoter

Undertema: Kolonisering og avkolonisering

Fem aktivitetsdager (20/5-24/5)

Deltakende skoler:

1. Metis videregående skole Bergen

2. Greve gymnas, København

3. Escola Secundária de Cacilhas-Tejo, Almada, Lisboa

4. Het Schoter, Haarlem (vertsskole)

Deltakere fra Metis videregående skole Bergen:

1sta (16 elever) og to lærere: Anbjørg Igland og Sara Berge Økland

Forarbeid:

Før reisen til Haarlem så elevene filmen "The East", en moderne spillefilm som skildrer den nederlandske kolonialiseringen av Indonesia. Våre elever ble overrasket over at hendelsene som ble vist i filmen var så voldelige. Elevene fikk dermed innsikt i en del av nyere europeisk historie som i stor grad var ukjent for dem.

I tillegg til filmen innebar forarbeidet å lese to ekspertartikler valgt av det nederlandske Erasmus-teamet.

Elevene jobbet med oppgaver under og etter filmen. Oppgavene ga rom for refleksjon og kritisk tenkning om filmen og de historiske hendelsene som fant sted i filmen.

Dag 1 Introduksjon og historie

Velkommen til Het Schoter og isbryter ledet av Marija Kamminga, før forelesning av historielærer Frans Rumpt om nederlandsk kolonisering og den "Gyldne tidsalder". Utviklingen av synspunkter fra stolthet til krav om erstatning. I 1945 startet avkoloniseringen/kolonikrig med Indonesia, og i 1949 fikk Indonesia sin uavhengighet.

Deretter en introduksjon til transnasjonale gruppeoppgaver “kolonisering og avkolonisering” som skulle utføres hver dag (transnasjonale grupper med 6 elever), hvor elevene hadde forskjellige roller.

Til slutt, som en del av de transnasjonale gruppeaktivitetene, en byvandring i Haarlem og besøk til Frans Hals-museet, utstillingen “Kvinner i schuttereszaal” (milits bestående av borgere for å beskytte byen deres).

Dag 2 Historie og samfunnsfag

Byvandring i Amsterdam til steder knyttet til vår koloniale fortid og besøk til Wereldmuseum, utstillingen “Vår koloniale arv”. De transnasjonale gruppeoppgavene knyttet til byvandringen og museumutstillingen var å diskutere temaer relatert til kolonisering og avkolonisering. Elevgruppene ble veiledet av en vert på museet. Utstillingen på museet var preget av en moderne syn på historien. Demonstrasjonen var både egnet til å gi elevene innsikt i historiske hendelser, samtidig som den oppmuntret dem til å komme til rette med etiske valg i vestlig historie som ikke er representative for moralske og etiske valg tatt av vestlige land i nåtiden.

Dagen i Amsterdam ga våre elever en god mulighet til å bli bedre kjent med deltakerne fra Danmark, Nederland og Portugal. Dermed fikk elevene kulturell erfaring. Videre fikk elevene oppleve å manøvrere i en moderne storby. For mange av våre 16-17 år gamle elever var dette første gang de gjorde noe lignende uten voksne.

Aktivitetsdag 3: Politikk

På vertsskolen Het Schoter fikk elevene muligheten til å møte og debattere med kommunemenn fra Haarlem og Hoorn om kolonial fortid og dens virkning i dagens nederlandske samfunn. Dette var primært en elevaktiv debatt om kolonisering og avkolonisering. Elevene ble dermed oppmuntret til å uttrykke sine meninger og refleksjoner, lytte til andre synspunkter, og ta stilling til politiske saker. Blant de politiske spørsmålene var beskyttelse eller fjerning av monumenter og økonomisk kompensasjon til tidligere kolonier.

Den transnasjonale gruppeaktiviteten den dagen var å lage en film relatert til museumsbesøket i Amsterdam og morgendagens politiske debatt.

Aktivitetsdag 4: Arbeidstid og sport

Denne dagen, på vertsskolen Het Schoter, jobbet elevene hovedsakelig med å fullføre sine endelige oppgaver, som skulle presenteres neste ettermiddag.

På slutten av dagen var det tid for sport. Elevene, i sine transnasjonale grupper, deltok i forskjellige stasjonsbaserte aktiviteter. Noen av stasjonene var aktiviteter som våre norske elever allerede er kjent med, mens andre aktiviteter var tradisjonelle nederlandske.

Aktivitetsdag 5: Arbeidstid og presentasjoner

Den siste dagen på Het Schoter, jobbet elevene med sine endelige oppgaver og om ettermiddagen presenterte hver transnasjonal gruppe sitt arbeid. Mange flotte arbeider basert på kolonisering og avkolonisering og hva elevene hadde opplevd i løpet av prosjektuken, ble presentert.

Til slutt den dagen arrangerte vår vertsskole en tradisjonell indonesisk middag “rijsttafel” for oss på skolen.

Oppsummering!

Elevenes tilbakemeldinger:

Denne turen har vært morsom og fantastisk. Det var gøy å jobbe med elever fra Danmark, Portugal og Nederland. Oppgavene som ble gitt under sightseeing var interessante og lærerike. Fritiden vår var virkelig morsom, både turen til Amsterdam og sykkelturen til stranden i Haarlem.

Denne turen har vært så interessant og full av nye spennende opplevelser. Vi likte oppgavene, og alle de andre elevene var veldig hyggelige og omsorgsfulle. Det var så gøy å se at vi kommer fra så forskjellige kulturer, og at skolesystemene våre er så ulike.

Vi lærte mye når vi fikk utforske Amsterdam og besøke Wereldmuseum.

Lærernes tilbakemeldinger:

Temaene for denne samlingen var særlig relevante for å fremme demokratisk medborgerskap, inkludert refleksjon over våre forfedres valg og hvordan vi bør forholde oss til kolonisering og avkolonisering i nåtiden. Temaet er dermed relevant for samtidige samfunnsdebatter, men også overførbart til andre situasjoner preget av uenighet.

Kolonisering og avkolonisering er emner som i norske skoler hovedsakelig dekkes av faget historie. Våre elever har ennå ikke hatt historie i videregående skole, men vil få ordinær undervisning i emnet de neste to skoleårene. Dette betydde at våre elever hadde begrenset kunnskap om emnet, til tross for forarbeidet før reisen til Haarlem. Imidlertid har oppholdet gitt elevene en unik innsikt i et emne de vil fordype seg videre i de neste to årene under sin vanlige skolegang på Metis.

Norge har i moderne historie vært involvert i kolonisering i mindre grad enn Danmark, Portugal og Nederland. Likevel er det vårt felles ansvar å gjøre opp med en udemokratisk historie, noe våre elever i mindre grad enn de andre elevene har spesielt reflektert over før reisen.

Det faglige og pedagogiske innholdet i undervisningen, utformet av nederlenderne, var av høy kvalitet.

Denne turen har vært så interessant og full av nye spennende opplevelser. Vi likte oppgavene, og alle de andre elevene var veldig hyggelige og omsorgsfulle. Det var så gøy å se at vi kommer fra så forskjellige kulturer, og at skolesystemene våre er så ulike.
— Elev
Previous
Previous

Elevmobilitet: Lisboa 11/3-15/3 2024

Next
Next

Erasmus+ pris